Huur betalen
U betaalt iedere maand huur. U betaalt voor de woning (netto of kale huur), voor servicekosten en soms voor onderhoudsabonnementen. Alle delen samen vormen de bruto huur. De samenstelling van uw huur staat in de huurspecificatie.
Huurverhoging
Ieder jaar gaat uw huur omhoog op 1 juli. Hoeveel uw huur omhoog gaat, hangt af van uw huurcontract. U krijgt daar vóór 1 mei de huurverhogingsbrief. Voor de vrije sector en bedrijfspanden zijn er andere regels.
Wilt u weten wat uw nieuwe huur wordt? Vóór 1 mei krijgt u deze per brief. Vanaf 1 juli kunt u de nieuwe huurspecificatie ook bekijken op Mijn Bright Wonen.
Huurtoeslag
Huurtoeslag aanvragen kan als u een sociale huurwoning heeft en uw inkomen laag is. U regelt dit zelf via Belastingdienst Toeslagen. Als u huurtoeslag aanvraagt, rekent u met de kale huur en een deel van de servicekosten. Het is belangrijk dat wanneer er iets wijzigt in uw situatie, bijvoorbeeld uw inkomen of gezinssamenstelling, dat u dit doorgeeft aan de Belastingdienst.
Servicekosten
Servicekosten betaalt u voor bijvoorbeeld schoonmaak en onderhoud aan de lift. Soms zijn ook water, gas en stroom een deel van de servicekosten.
Voor servicekosten betaalt u maandelijks een voorschot. Aan het eind van het jaar krijgt u een afrekening. Soms moet u extra betalen, soms krijgt u geld terug.
U kunt zelf bekijken in de huurspecificatie waar uw huurprijs uit opgebouwd is.
Onderhoudsabonnementen
Wij bieden ook onderhoudsabonnementen. Dit zijn extra diensten van Bright Wonen, waarmee u extra onderhoud en reparaties kunt krijgen. Ook hebben we een glasverzekering voor huurders.
Veel gestelde vragen over huur
Er zijn meerdere manieren waarop u uw huur kunt betalen. Dit kan via een automatische incasso, per acceptgirokaart, via een eigen overschrijving of een pinbetaling bij ons op kantoor.
U kunt de huur op twee manieren opzeggen. Het makkelijkst doet u dit via een huuropzeggingsformulier uit uw woonmap. U kunt op het formulier zelf aangeven per wanneer u de huur opzegt. Dit kan op elke dag van de maand, maar het moet wel een werkdag (maandag tot en met vrijdag) zijn. Het mag geen feestdag zijn. Daarnaast kunt u de huur opzeggen door een brief te sturen naar Bright Wonen waarin u aangeeft dat per welke datum u de huur op wilt zeggen. Vergeet u hierbij niet de contactgegevens door te geven van de persoon met wie wij contact op mogen nemen voor de voorinspectie en eindoplevering
De huur moet voor de 1e van iedere maand bij ons binnen zijn.
Wij schrijven de huur af op de 1e van iedere maand af.