Huurdersportaal

Op deze pagina vindt u onder andere de datum waarop uw huurcontract is ingegaan en de bruto huurprijs. Dit is het bedrag dat u maandelijks aan huur betaalt. Ook vindt u hier de componenten waaruit uw huur is opgebouwd.

Geselecteerde contract is {{selectedOvereenkomst.eenheid.adres.titel}}
{{item.omschrijving}} {{item.bedrag | currency }}
Netto huur {{selectedPeriode.netto | currency}}

{{item.omschrijving}} {{item.bedrag | currency }}
Totaal servicekosten {{selectedPeriode.servicekosten | currency}}


Totaal bruto huur {{selectedPeriode.bruto | currency}}

{{item.omschrijving}} {{item.bedrag * -1 | currency }}
Totaal persoonlijk {{selectedPeriode.persoonlijkeKosten * -1 | currency}}

{{item.omschrijving}} {{item.bedrag | currency }}
Te betalen {{selectedPeriode.prolongatieBedrag | currency}}

{{item.omschrijving}} {{item.bedrag | currency }}
Subsidiabelehuur {{selectedPeriode.subsidiabelehuur | currency}}

 

Veelgestelde vragen

Hoe ontstaat een verschil in huurprijs?

Dit kan verschillende redenen hebben. U leest hier de drie meest voorkomende oorzaken.

 

  1. Kwaliteit woning

De kwaliteit van uw woning bepaalt de hoogte van uw huurprijs. Heeft u een nieuwe cv-installatie of dubbel glas? Uw huur kan daarom hoger zijn dan de huur van uw buurman met een oudere cv-installatie of enkel glas.

  1. Huurverhoging

De huur wordt jaarlijks verhoogd. De afgelopen jaren was de hoogte van de huurverhoging afhankelijk van het inkomen. Is het inkomen van uw buurman lager? Dan valt de huurverhoging ook lager uit. Door het verschil in inkomen ontstaat er een verschil in de huurprijs.

  1. Huurprijs marktconform

Woont een huurder langere tijd in de woning? De huurprijs wordt jaarlijks in kleine stapjes verhoogd. Een woning die jarenlang door dezelfde bewoner is gehuurd, wordt bij een nieuwe verhuring vaak duurder. De prijs-kwaliteit verhouding is dan weer in balans.

 

Huursombenadering

Woningcorporaties zorgen voor betaalbare huurwoningen. Alle huren van alle huizen van één corporatie bij elkaar opgeteld heet de huursom. Die mag niet onbeperkt stijgen. Verhoogt een corporatie bij sommige woningen de huur méér, dan moet ze dat dus bij andere minder doen. Dat noemen we: de huursombenadering. Met deze aanpak maken woningcorporaties de verschillen in huurprijzen kleiner.

 

 Een 50 liter boiler bedraagt € 1,00 per maand. Een 80 liter boiler bedraagt € 2,00 per maand.

 

Nee, de aanpassing van de huur communiceert Bright Wonen met de belastingdienst. Hier hoeven de huurders niets voor te doen. De belastingdienst past de huurtoeslag aan op de nieuwe huur.

Bright Wonen kan een u de bedragen van de onderstaande posten doorgeven.

  • schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
  • energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
  • huismeesterkosten

Via deze link van de belastingdienst kunt u vinden welke componenten u mag doorgeven.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huur-en-servicekosten/wat-is-rekenhuur

Per rubriek tellen we maximaal € 12 bij de huurprijs op, ook als u een hoger bedrag betaalt. In totaal gaat het dus om maximaal € 36,-. Geef wel de werkelijke servicekosten door. Bright Wonen kan deze bedragen aan u doorgeven.

  1. Schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten Dit zijn de maandelijkse schoonmaakkosten voor de lift en andere gemeenschappelijke ruimten, zoals een galerij, trappenhuis of recreatieruimte. Is uw huurhuis aangewezen als onzelfstandige woonruimte? Dan mag u de schoonmaakkosten voor bijvoorbeeld een gezamenlijke keuken, woonkamer, wasruimte of toilet niet meetellen.
  2. Energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten Let op! Het gaat hier niet op de energiekosten van uw huis, maar alleen om die van de gemeenschappelijke ruimten.Dit zijn de maandelijkse elektriciteitskosten voor de lift, de verlichting en bijvoorbeeld de ventilatie- en alarminstallaties voor gemeenschappelijke ruimten.
  3. Huismeesterkosten Dit zijn de maandelijkse kosten voor de diensten die de huismeester, flatwacht of buurtconciërge voor u als huurder levert.

Of u in aanmerking komt voor huurtoeslag is afhankelijk van verschillende factoren:

  • het soort huurwoning waarin u woont
  • de hoogte van uw huurprijs
  • de hoogte van uw inkomen
  • uw leeftijd
  • of u alleen woont, of met een partner

 

Op de site van de Belastingdienst vindt u meer informatie.

Nee, elektriciteit in de woning is niet bij huurprijs inbegrepen.

Heeft u een boiler? Dan heeft u een contract met Eneco ivm de huur van de boiler.

U bent vrij om zelf een energieleverancier in te schakelen voor elektriciteit.

Gaat u zelf zonnepanelen aanschaffen voor uw woning dan wordt de installatie vanzelfsprekend uw eigendom. Dit houdt in dat u geen huurverhoging hoeft te betalen aan Bright Wonen omdat u zelf de kosten van de installatie zonnepanelen draagt.

Wanneer Bright Wonen zonnepanelen laat plaatsen op een dak worden de zonnepanelen het eigendom van Bright Wonen. De huurder heeft het gebruik van de zonnepanelen en profiteert dan ook van de gratis energie die ermee wordt opgewekt. Bright Wonen maakt echter kosten voor de zonnepanelen en deze brengen wij bij u in rekening. Dit ziet u terug in de vorm van een maandelijkse huurverhoging. De hoogte van deze huurverhoging verschilt per woning en kunt u opvragen bij ons.